Per què volem uns altres pressupostos?

La CUP va votar en contra d'uns pressupostos municipals que considera que no aposten per sectors fonamentals com joventut i ocupació, que depenen excessivament de l'aportació de la petroquímica i que blinden els salaris dels òrgans de govern

L’any passat, en el debat dels pressupostos per aquest 2016, ja vam dir que nosaltres, des de la CUP, estàvem disposats a participar en el debat sobre el contingut d’aquells pressupostos. Des d’una òptica política, perquè els pressupostos creiem que són la principal eina política de la qual es pot dotar un Ajuntament, però també per debatre’n els detalls i desgranar el gra de la palla.

Aquest any, ens hem trobat amb uns pressupostos sensiblement semblants als del 2016, malgrat l’increment sobretot en les inversions. Hem volgut debatre contingut de detalls i se’ns han donat explicacions informals, però en cap cas s’ha incorporat res del que hem proposat; i hem volgut debatre contingut polític, és a dir, debatre sobre quines àrees creiem prioritàries en el pressupost, què s’ha de reforçar en aquest poble que no viu a les esquenes d’una realitat social d’aquest país; hem volgut anar molt més enllà que preguntar què és una Dumper o demanar que ens posin nous gronxadors, el pressupost és molt més que això.

En els ingressos fa temps que alertem que els elevats impostos que rebem de la indústria química poden fer una arma de doble fil: ens permeten fer grans inversions, però alhora ens encasellen econòmicament i ens situen en una posició vulnerable en cas de crisi del sector. Quan diem que fan falta estratègies, concepte que sembla que no s’entén, ho diem en el sentit que ha de ser a les despeses on figurin partides concretes per la diversificació econòmica, la formació laboral (més enllà de la química), l’autoocupació, i, perquè no, la transició a una química verda que generi valor afegit i un sector econòmic paral·lel al petroquímic, però que tard o d’hora ens haurà de salvar els mobles que haurem comprat.

I pel que fa a les despeses, insistim en què veiem elevats consums en instal·lacions municipals (sobretot en aigua i gas), això creiem que es pot solucionar amb un pla d’inversions per la reducció de consum energètic. Fa dos anys que ho diem, dos anys que es diu que s’hi treballa, però sense cap partida d’inversions en la renovació d’instal·lacions energètiques, etc.

En la partida de protecció del medi ambient, tenint en compte que la indústria química aporta 4.050.000 € en concepte d'IAE i 1.918.000 € d'IBI, creiem que destinar només 17.500 € a la partida de protecció del medi ambient és del tot ridícula i que caldria incrementar-la fins a un 3% del total d'impostos que paga la indústria química. La resposta ha estat que ja es destina prou i que ja es fa tot el que s’hauria de fer.

Vam demanar que els 182.000 € destinats al trasllat de les instal·lacions de Serveis Socials, es concretéssin més i s'expliqués si es destinaran a un lloguer d'un espai o a una inversió de futur. No en sabem encara res.

Per la partida de foment de l'ocupació trobem a faltar inversions a mig i llarg termini, és a dir, inversions que garanteixin la formació ocupacional i la consolidació de llocs de treball. És per això que vam proposar l'ampliació d'aquesta partida amb la creació d'una escola municipal de formació i ocupació. És del tot necessària una inversió forta en aquesta àrea, per a garantir l'estabilitat econòmica i laboral d'aquest poble. Sobre el paper, tot segueix igual. De fet, aquest any passat no s’han gastat 6.500 € de la partida de foment de l’ocupació, que tant bé haguessin anat per alguna formació ocupacional, i ara se'n fa una modificació de crèdit per enviar-los a altres partides. Anem bé.

En cultura, potser disposarem de molts equipaments culturals, però no tindrem amb què omplir-los ja que continuem observant poc finançament per la producció cultural, l'ensenyament cultural, el reforçament de les entitats culturals, etc.

La partida de joventut se’ns queda curta si pretenem oferir plans de formacions a mig termini, tallers d'ocupació, etc. És a dir, els projectes de més abast quedarien bloquejats si no s'inverteix més pressupost en aquesta àrea.

La participació, si bé millora en 200.000 € per inversions, fet que valorem positivament com a punt de partida, no encaixa amb el nostre concepte de democràcia participativa. Anem més enllà, sempre, i pensem que la participació en els pressupostos ha de ser en la base d’aquests, és a dir, en la priorització d’àrees i després ja concretarem. És feina? I tant, molta, però per això estem aquí.

Finalment, no podem estar d'acord en què la partida per òrgans de govern representin gairebé 250.000 €, dels quals 30.000 € per atencions protocol·làries, i que avalen uns salaris dels càrrecs electes de govern que ja vam dir que estaven molt per sobre del desitjable. No donarem mai suport al projecte de pressupostos mentre un 2,3% del pressupost vagi a aquesta partida. Creiem que caldria reduir-la, com a mínim, a la meitat. En aquest tema ja hem vist que no s’està ni disposat a parlar-ne.

Per tot això, el nostre vot va ser en contra. I amb les mateixes paraules que vam dir ara fa un any: mà estesa per repensar l’economia d’aquest poble.

Cal pensar en molt més que inversions, sinó en polítiques de consolidació i diversificació econòmica, cultural i ocupacional.