Resum del Ple Municipal del 3 d'abril

La CUP presentà diferents preguntes en relació a la qualitat de l'aire i sobre la gestió de la pista poliesportiva.

El passat dimecres 3 d’abril va tenir lloc l’últim Ple ordinari de la legislatura 2015-2019 a l’Ajuntament de la Canonja. Un Ple marcat per diferents punts com noves modificacions de pressupost, aprovació de les bonificacions del servei de bus públic, moció per incorporar noms de dona als carrers de la Canonja i preguntes que formulà la CUP sobre la qualitat de l’aire i la gestió del poliesportiu.

En relació a les bonificacions del servei d’autobús, un servei municipal compartit amb Tarragona, la CUP ens vam abstenir. El motiu no fou tant l’objecte en si, és a dir, la bonificació de les tarifes, ja que d’entrada no ens sembla malament. Sinó com i quan s’ha gestionat tot això. El com? Doncs bé, en el passat Ple vam demanar que s’aportessin informes específics que demostressin la millora i l’increment d’ús del servei que suposaria aquesta mesura, així com un informe sobre l’impacte econòmic i del dèficit del servei. Més enllà de saber quant de més haurem de pagar, no se’ns ha aportat res més al respecte. Per altra banda, vam demanar que fos en el marc de la comissió paritària entre Tarragona i la Canonja que es debatés aquesta qüestió i, finalment, arriba per resolució d’alcaldia. El quan? En plena precampanya electoral, el moment menys idoni per impulsar mesures com aquestes.

La CUP hem sol·licitat en repetides ocasions que es convoqués la comissió paritària entre Tarragona i la Canonja, l’alcalde ens ha donat la seva paraula que faria les gestions amb Tarragona per convocar-la, però mai s’ha convocat. Una de dos, o l’alcalde Roc Muñoz ens menteix o no té prou poder per convèncer el seu col·lega tarragoní, l’alcalde Ballesteros.

En relació a la modificació del pressupost municipal, en aquesta ocasió l’Ajuntament presentà novament una modificació per un import de 1.200.000 €, destinats en bona part a grans inversions. Com ja hem denunciat en reiterades ocasions, considerem que preveure grans inversions mitjançant modificacions de pressupost no és la via més justa ni democràtica. Les grans inversions s’han de preveure en el pressupost anual i han de ser debatudes en el Ple de pressupostos. 1.200.000 €, el 10% del pressupost, considerem que és una xifra prou gran com perquè no s’aporti via modificació de crèdit. Per tot això el nostre vot fou en contra.

En el decurs del Ple, la CUP donarem suport als diferents informes d’intervenció, així com a les noves subvencions per a la promoció de l’activitat comercial i els emprenedors.
A proposta de la CUP i adoptat per la resta de partits, el Ple aprovà una moció per incorporar noms de dona al nomenclàtor dels carrers de la Canonja. El paper de la dona a la societat ha estat tradicionalment menystingut a l’hora d’escriure la història. El treball de la dona sovint ha quedat relegat a l’àmbit domèstic i de cures, tapant així el paper que han tingut o haurien pogut tenir en altres camps. Un dels espais on això sovint s’ha plasmat és el nomenclàtor dels carrers, on els noms escollits solen ser d’homes i les dones són invisibilitzades o bé només presents quan es tracta de nomenclàtor religiós.

A la Canonja, dels gairebé 80 carrers del terme municipal només 4 tenen nom de dona i tots ells relacionats amb la religió (Carrer del Pilar, Carrer Verge de les Neus, Plaça Mare de Déu de l’Esperança i Avinguda de la Pineda).

Per tot l’exposat, s’acordà prioritzar noms de dones en els propers carrers, avingudes i places que s’hagin d’obrir a la Canonja. També s’acordà sol·licitar a les associacions i col·lectius de dones i feministes de la Canonja, així com al Centre d’Estudis Canongins Ponç de Castellví, que elaborin una proposta de criteris i noms a tenir en consideració.

Finalment, en el torn de precs i preguntes, novament el Partit Popular i el PDECat no en feren cap, com ha estat l’habitual en aquesta legislatura. Per part del nostre regidor, Joan Pons, formularem tres qüestions, dues en relació a la qualitat de l’aire i una en relació a la gestió de la pista poliesportiva.

En relació a la qualitat de l’aire, darrerament hem conegut els resultats de l’últim estudi sobre qualitat de l’aire a l’entorn del polígon petroquímic nord, en particular a la zona del Morell, on de nou s’han detectat nivells alts d’1,3 butadiè i benzè.
Al polígon sud, tot i les reclamacions d’entitats, ajuntaments i del Parlament, encara no s’ha realitzat un estudi que determini quins components es troben en l’aire que respirem. Tot i així, l’Ajuntament de la Canonja, entre d’altres, porta anys finançant estudis de l’Observatori de Salut i Medi Ambient del Camp de Tarragona, concretament aportant 4.500 € anuals del pressupost municipal. Malgrat tot, la població canongina en general no ha estat mai informada dels resultats d’aquests estudis que entre totes financem.
És per això que vam demanar a l’Ajuntament dels principals resultats d’aquests estudis. La resposta fou que la informació estava disponible a Internet.

Per altra banda, el 19 d’octubre de l’any passat, el Castell de Masricart acollí la reunió ordinària de la Taula de la Qualitat de l’Aire del Camp de Tarragona. Per això preguntarem sobre les principals conclusions de la trobada. L’alcalde respongué el mateix que hom pot trobar a la web de la Taula, poc més.

Finalment, en relació a la gestió del poliesportiu, la CUP exposà que l’esport de base i l’esport impulsat per la societat organitzada és un dels pilars de l’educació dels infants i joves, alhora que pot arribar a ser un element central de l’educació en valors, del treball en equip i del respecte. A la Canonja hi ha diferents entitats esportives que agrupen desenes de persones: infants, joves, adults i les seves famílies. Aquestes entitats requereixen de tot el suport de l’Ajuntament, a nivell tècnic, professional, logístic, econòmic i polític. Algunes d’aquestes entitats tenen la sort de tenir bons equipaments a la seva disposició per la pràctica de l’esport que practiquen, alhora que són gratament subvencionats per aquest Ajuntament.

Malgrat tot, darrerament hem estat testimonis de les queixes de l’associació d’Amics del Handbol de la Canonja. Concretament aquesta associació, que ofereix handbol a gairebé 100 infants i joves, es queixa dels impediments que el gestor de poliesportiu els hi posa a l’hora de poder disposar de reserves de pistes poliesportives, alhora que denuncien un tracte poc amable, tant pel gestor del poliesportiu, com per alguns membres d’aquest consistori en algunes reunions tingudes al llarg dels darrers dos anys. Fins i tot entrant en una dialèctica poc constructiva mitjançant els perfils oficials del poliesportiu a les xarxes socials.

Segons les bases de gestió del poliesportiu que regeixen en l’actualitat, un dels objectius del gestor de l’equipament han de ser el foment, l’aprenentatge i la pràctica de l’esport. Actualment l’ús de la pista del poliesportiu ha de combinar la demanda d’aquesta entitat, amb la d’altres com equips esportius de l’escola, l’institut i empreses privades (bona part d’elles del polígon químic). Però, a la vegada, s’ha de combinar amb l’ús que l’Ajuntament en fa per a diversos esdeveniments: concerts, dinars populars, etc. Malgrat tot, el gestor té garantits 15.000 € d’ingressos anuals per la pista poliesportiva, ja que en cas que no hi arribi, l’Ajuntament cobreix la resta. Per tant, no entenem quins obstacles hi pot haver en què una o diverses entitats puguin fer un ús ampli de l’espai, front d’utilitzacions privatives i externes al teixit social del poble.

Per tot això, la CUP preguntà a l’Ajuntament si no creia que hauria d’intentar a arribar a un acord entre totes les entitats usuàries perquè puguin treure el màxim rendiment a les pistes poliesportives? L’alcalde respongué que hi ha una forta demanada d’ús i per això és complicada la gestió. Tot i així, es comprometé a fer una reunió específica amb els partits per abordar la situació, una reunió en la qual la CUP considerem que també hi haurien de ser convidades les entitats esportives de la Canonja.

Preguntats per quin motiu l’alcalde i el regidor d’esports no han assistit als diferents actes esportius organitzats pels Amics del Handbol de la Canonja als quals han estat convidats en els últims dos anys, la resposta fou que no se’n sabia el motiu pel qual no s’hi va assistir.

I amb aquest torn de preguntes es donà per finalitzat el Ple.

Novament la CUP denuncià l'ús abusiu de les modificacions de pressupost per tal d'impulsar grans inversions al poble.