El seriós repte del canvi climàtic, també per la Canonja

Article del regidor de la CUP, Joan Pons, a l'Ajuntament de la Canonja, sobre el greu problema del canvi climàtic

Rajoy (octubre 2007): "Yo de este asunto sé poco, pero mi primo supongo que sabrá. Oiga, he traído aquí a diez de los más importantes científicos del mundo y ninguno me ha garantizado el tiempo que iba a hacer mañana en Sevilla. ¿Cómo alguien puede decir lo que va a pasar en el mundo dentro de 300 años?".

Convenció de les Nacions Unides pel Canvi Climàtic (gener 2018): "En un clar senyal de la continuïtat del canvi climàtic a llarg termini, causat per l'augment de les concentracions atmosfèriques de gasos d'efecte hivernacle, 2015, 2016 i 2017 han estat confirmats com els tres anys més càlids dels que es tenen dades. 2016 segueix mantenint el rècord mundial, si bé 2017 ha estat l'any més càlid sense el fenomen del Niño, el qual pot provocar un augment de les temperatures anuals mundials. Una anàlisi consolidada de cinc dels millors conjunts internacionals de dades, fet per l'Organització Meteorològica Mundial (OMM), revela que la temperatura mitjana mundial en superfície al 2017 va superar aproximadament a 1,1 graus a la de l'era preindustrial".

Està clar que ningú pot negar l'existència del canvi climàtic, els efectes són clars, evidents i palpables. Tot i que la comunitat científica ja porta dècades alertant del problema, dels seus orígens i dels seus efectes, determinats líders polítics (com Rajoy l'any 2007 o Trump al 2017) segueixen insistint que el problema és inexistent o menor del que es preveia. Però ja és una realitat i cal fer-hi front amb urgència, fins i tot al marge de l'espera de decisions polítiques de transcendència internacional.

És per això que des de la CUP creiem que a nivell municipal, a la Canonja, també podem contribuir a la mitigació dels gasos que ocasionen el canvi climàtic i alhora hem de preveure accions d'adaptació als seus efectes inevitables. Com a ciutadans som responsables directes d'aquest fenomen, a través de les nostres pautes de consum, mobilitat i alimentació. Però de manera indirecta la Canonja també és responsable de bona part de les emissions que s'emeten a Catalunya, ja que en el nostre terme municipal tenim un dels majors polígons que treballa en la indústria del petroli, un dels principals emissors de gasos d'efecte hivernacle. En aquest sentit, en els propers mesos l'assemblea local de la CUP treballarà per elaborar un seguit de propostes aplicables a nivell local.

Una de les primeres accions que proposarem, a través de la proposició d'una moció al Ple Municipal previst a finals de març, serà l'adhesió de la Canonja al Pacte dels Alcaldes per al Clima i l'Energia. Aquest Pacte, iniciat l'any 2008, agrupa milers d'autoritats locals i regionals amb el compromís d'aplicar en els seus territoris els objectius climàtics i energètics europeus, tot reduint les emissions de CO2 en almenys un 40% d'aquí al 2030 i adoptant un enfocament integral per abordar l'atenuació del canvi climàtic i l'adaptació a aquest.

Tot seguit, esperant els suports polítics necessaris al Ple Municipal, proposarem l'elaboració d'un inventari d'emissions, una avaluació de riscos i vulnerabilitats i finalment l'elaboració d'un Pla d'Acció.

Per tot això exigirem responsabilitat a l'equip de govern, una responsabilitat que no només haurà de ser política, sinó que també haurà de ser tècnica i social, ja que per implementar tot això caldran recursos personals i econòmics. Uns recursos que sens dubte contribuiran a la lluita indiscutible i indispensable contra el canvi climàtic, que comença a casa, continua al nostre poble, barri o ciutat, i finalitza a tot el planeta.

Joan Pons Solé

Regidor de la CUP a l'Ajuntament de la Canonja

La CUP proposarà al proper Ple que la Canonja s'adherixi al Pacte dels Alcaldes pel Clima i l'Energia