La Canonja té natura, coneixem-la

Article del regidor de la CUP, Joan Pons, sobre l'entorn natural de la Canonja

Moltes vegades sembla complicat pensar que en municipis com la Canonja un hi pot trobar paratges naturals, ecosistemes interessants i llocs on desconnectar de l’ambient urbà. Estar envoltats de grans infraestructures, polígons industrials i ciutats, segurament no sigui la millor combinació per a gaudir de la natura, però res és impossible.

Recordo fa poc més de 10 anys quan alguns de nosaltres, a través de l’associació La Canonja 3, defensàvem la Riera de la Boella com un ecosistema fluvial que calia conservar i restaurar. En aquell moment la Riera era, per algunes persones, l’abocador dels residus d’obra i un espai del tot marginal. Avui, a l’any 2018, la Riera de la Boella és un espai on s’estan recuperant els ecosistemes de ribera, on s’hi fan plantacions populars d’arbres, on cada any venen joves d’arreu del món per fer-hi un camp de treball de voluntariat, on hi passegen molts canongins i canongines, en definitiva, on ve de gust gaudir-ne.

El mateix podríem dir del Mur Verd. Als anys 90, gràcies a l’esforç d’entitats ecologistes com el GEPEC, el Mur Verd s’anà recuperant i mantenint. Però la desídia que al seu dia tingué l’Ajuntament de Tarragona, feu que l’espai s’anés degradant progressivament. Avui dia la situació és ben diferent, ja que el nostre Ajuntament hi ha tornat a creure i, amb un acord de custòdia del territori amb el GEPEC, el Mur Verd comença a renéixer. Tot i així, encara té algunes mancances a superar: connexió de les dues zones a banda i banda de la N340, reforestació d’àrees encara degrades, eradicació d’espècies exòtiques i invasores, així com convertir-ho en un parc accessible des dels nuclis urbans.

Recentment, fruit dels “pressupostos participatius”, s’ha dibuixat l’Anella Verda de la Canonja. Aquest camí és un bon inici perquè la gent descobreixi i gaudeixi de l’entorn natural del poble, però no ha de ser l’únic pas a fer en aquest sentit. Cal que l’Anella Verda serveixi per revitalitzar aquest entorn natural, que no haguem de passar per zones amb presència de deixalles i que les Hortes estiguin cuidades.

És en aquest sentit que creiem que cal reactivar l’activitat hortícola al nostre poble. Evidentment som coneixedors de la dificultat econòmica d’emprendre projectes agrícoles al nostre entorn, però sense promoció i incentius per part de l’administració local, difícilment sortirem del pou. És per això que la creació d’horts comunitaris pot ser una eina excel·lent que ens reporti molts beneficis: recuperació de finques, autoproducció d’aliments, beneficis derivats del treball comunitari, possibilitat d’obtenir fruits del propi treball i una via per la inserció social.

Per tot plegat, per la Riera de la Boella, pel Mur Verd, per l’Anella Verda i per les Hortes de la Canonja, és indispensable que l’Ajuntament s’hi impliqui de la mà del teixit associatiu de la Canonja, amb entitats com el Club Excursionista, el Club Ciclista, La Canonja 3, l’Agrupament Escolta i Guia Bisbe Borràs, el Centre d’Estudis Canongins Ponç de Castellví, la Comunitat de Regants de la Mina, l’Ateneu Popular La Mina, el Col·lectiu de Dones, els clubs esportius, i tantes altres entitats que segur que poden posar el seu coneixement i implicació en la conservació de la natura canongina. Només de manera participada i col·laborativa ens creurem que realment la Canonja té un entorn natural que val la pena.

Joan Pons Solé

Regidor de la CUP a l'Ajuntament de la Canonja

"Per la Riera de la Boella, pel Mur Verd, per l’Anella Verda i per les Hortes de la Canonja, és indispensable que l’Ajuntament s’hi impliqui de la mà del teixit associatiu de la Canonja"