La Canonja 3 i la CUP presenten al·legacions contra l'ampliació de la indústria Nitricomax

L'empresa, situada al terme municipal de la Canonja, ha presentat sol·licitud de modificació de la seva autorització ambiental per una futura ampliació.

En un document signat conjuntament entre l'entitat ecologista La Canonja 3 i la CUP de la Canonja, la setmana passada es registraren les al·legacions contra l'ampliació de la indústria química Nitricomax, situada al terme municipal de la Canonja. Aquesta indústria, que arrossega greus fuites de productes nitrosos els darrer any, havia presentat una modificació de la seva autorització degut a un projecte d'ampliació de les seves instal·lacions. Nitricomax pertany al grup Maxam, una corporació que, com ja hem explicat en anteriors ocasions, es dedica a la fabricació de productes químics i a productes explosius, tant per ús civil com militar. Nombrosos informes internacionals vinculen aquesta empresa amb la indústria de la guerra que més dolor a causat a la població civil al llarg de dècades. És per això i molt més, que no podem permetre que a sobre ampliï instal·lacions a la Canonja.

Les al·legacions que s'han presentat són les següents:

1. El mateix estudi preliminar indica la presencia al sòl de contaminació per nitrats de la planta ja existent. Atesa aquesta situació, es fa difícil pensar que la nova planta, que treballarà amb diverses matèries tòxiques com amoníac, àcid nítric, etc., no contribuirà a empitjorar l’estat d’un sòl ja castigat. Al·leguem que el projecte presentat hauria d’incorporar l’increment previst de contaminació del sòl i, en qualsevol cas, les mesures correctores per a descontaminar no només el que generarà l’ampliació, sinó el que ja hi ha actualment.
  2. No entenem perquè a la memòria tècnica del projecte no contempla ni especifica quins són els contaminants en emissions difuses ni quines han de ser les mesures correctores al respecte. Pensem que és incomplet i que és un punt molt important a tenir en compte ja que representa una de les contaminacions “invisibles” i més perilloses degut a la manca de control. En altre apartat s’esmenta quins són els possibles gasos generats durant el procés productiu i tots ells presenten problemes per a la salut. Al·leguem que s’incorporin totes aquestes emissions, el detall dels components emesos i les mesures correctores per evitar-les.
  3. L’apartat de “Motivació” indica que l’objectiu de la substància activa és material energètic utilitzat en obres civils, canteres i mineria. Per què es descriu així quan el que vol dir és material explosiu? Per què una memòria tècnica només parla de certs usos quan sabem que l’ús que tindrà aquesta substància també pot ser el militar, sobretot si tenim en compte l’històric d’activitat comercial de MAXAM, la propietària de Nitricomax? Al·leguem que l’informe corregeixi la seva terminologia al respecte de les substancies explosives.
  4. Si els gasos que emet la reacció química, el possibles contaminants, són àcid nítric, partícules de nitrat d’hexamina , N2O, NOX, amoníac i formaldehid, de què serveix que la memòria inclogui les anàlisis i les dades obtingudes al punt de control de Bonavista si no s’estudia gairebé cap dels possibles contaminants que s’emet actualment i emetrà la planta de nitrat d’hexamina en un futur? Pensem que no es pot justificar una suposada qualitat de l’aire amb aquestes dades aportades. Al·leguem que s’ampliï substancialment l’estudi de partida de les emissions que s’emeten actualment i la qualitat de l’aire que resta amb l’activitat actual de Nitricomax, no tenint en compte només el punt de control de Bonavista.
  5. El “Programa de Vigilancia y Seguimiento Ambiental” de l’estudi d’impacte ambiental ens resulta poc concret. És una declaració d’intencions però creiem que hauria de ser més concret, ja que no s’especifica quines dades s’avaluaran per fer aquest seguiment, si hi ha indicadors de qualitat, objectius o límits d’alarma i quines són aquestes especificacions. Al·leguem que falta informació o concreció per fe una vigilància eficient i amb garanties.

Tant La Canonja 3 com la CUP seguirem amb deteniment l'evolució d'aquest expedient i continuarem lluitant perquè aquest tipus d'empreses químiques, que contribueixen a la indústria de la guerra i a sobre generen greus episodis de contaminació per la població, no tinguin lloc a la Canonja.

Nitricomax arrossega diferents episodis de fuites de productes nitrosos amb afectacions sobre l'entorn i les persones.