Aquest article l’hauria de poder fer una entitat de la Canonja

Article del nostre regidor Joan Pons denunciant l'impediment a publicar a la revista municipal per part de les entitats del poble

Participar en l’opinió, tan senzill com això és el que van demanar fins a onze entitats de la Canonja a la Regidoria de Comunicació social i Participació ciutadana. Participar a través de la publicació de les seves notícies, la seva actualitat i, per què no, la seva opinió, a la revista municipal que teniu a les vostres mans.

Les entitats signants de la petició (Agrupament Escolta i Guia Bisbe Borràs, Assemblea Nacional Catalana – La Canonja, Associació de Mares i Pares d’Alumnes de l’Institut Collblanc,  Asociación de Vecinos La Unión del Sector Norte, Ateneu Popular la Mina, Càritas Parroquial La Canonja, Club Excursionista La Canonja, Col·lectiu de Dones de la Canonja, Centre d’Estudis Canongins Ponç de Castellví, La Canonja 3 – Poble, Paisatge i Sostenibilitat i l’Orfeó Canongí), demanaren una cosa tan simple com que l’Ajuntament reservi un espai per elles en l’edició bimensual de la revista del poble.

Però aquesta petició va topar amb la norma no escrita que diu que a la revista municipal només s’hi publiquen informacions d’allò que té a veure amb l’Ajuntament i les seves col·laboracions. Algun dia ens haurem de preguntar per què a vegades es publiquen notícies interessades, però que presumptament no tenen res a veure amb l’Ajuntament.

La revista municipal no ha de ser un instrument de l’Ajuntament per explicar què fa i deixa de fer, ni un espai de propaganda electoral dels partits polítics que tenim representació, ni només una agenda d’actes de l’Ajuntament i de les entitats que tenen capacitat de previsió a dos mesos vista de les seves activitats. La revista municipal ha de ser l’expressió del poble, amb tots els seus matisos.

Si la revista municipal es redacta, es dissenya, s’imprimeix i reparteix amb el pressupost municipal de tots els canongins i canongines, uns 12.000 € anuals, no hi hauríem de tenir tots i totes el dret a participar-hi? Hi podem posar criteris de publicació, però entenem que mai hem de vetar el dret a publicar-hi.

Què ens fa diferents als portaveus dels grups polítics que tenim representació al Ple, d’un president o presidenta d’una entitat de la Canonja? Al meu entendre, no ens diferencia res i, per tant, haurien de tenir el mateix dret que jo a publicar en aquesta revista.

Tallant l’exercici de la lliure expressió en un espai del poble, com la revista municipal, suposa limitar clarament la seva activitat i la seva capacitat de creixement i difusió. Sembla que això és el que pretén l’Ajuntament del nostre poble, tallar les ales a l’associacionisme canongí, absorbint progressivament la seva activitat i limitant-ne la seva llibertat d’actuació. Segurament els darrers mandats de l’Ajuntament s’hauran caracteritzat per haver “construït” el poble, però alhora li hauran buidat l’ànima. I un cop la Canonja no tingui ànima, les entitats no tindran raó d’existir. Està ben clar que tenim maneres molt diferents de veure les coses.